Nikon 50/1.4 AF-D – cel mai accesibil obiectiv F:1.4 AF Nikon

Last Updated on 24/09/2021 by Radu Grozescu

Varianta actuală este Nikon 50/1.4 G, care are motor intern de focalizare dar nu mai are inel de diafragmă.

Nikon AF-D 50/1.4 la deschiderea maxima
Nikon AF-D 50/1.4 la 1.4

Ne aflăm în plină epocă a zoom-urilor, majoritatea utilizatorilor de aparate digitale fiind interesaţi de câţi “X” are zoom-ul de pe aparat.

Obiectivele fixe devin unelte specializate pentru domenii de nişă: luminozitate mare pentru fotografii în lumină existentă, macro, teleobiective puternice şi luminoase.

Un exemplu perfect pentru aceasta situaţie este Nikon 50/1.4 D, un obiectiv excelent pentru fotografierea în lumina existentă, în special în condiţii grele de iluminare. Mai mult, vă permite să vă bucuraţi de un obiectiv cu luminozitatea 1.4 la un preţ modic, sensibil mai mic decât cel al obiectivului Nikon 85/1.4.

Varianta prezentată aici este Nikon 50/1.4 AF-D, fără motor încorporat de focalizare.

În comparaţie cu un zoom “de kit” Nikon 18-55mm f/3.5-5.6, obiectivul Nikon 50/1.4 permite trecerea unei cantităţi de lumină de 16 ori mai mare, sunt 4 trepte de diafragmă între 1.4 şi 5.6.

Deci este posibil să fotografiaţi cu timpi de expunere de 16 ori mai scurţi în aceeaşi lumină, lucru extrem de important pentru fotografierea subiectelor în mişcare (inclusiv oameni) în lumină existentă.

De exemplu, într-o cameră iluminată normal cu becuri, la 800 ISO veţi avea să spunem 1/60s cu diafragma 1.4 sau 1/4s la diafragma 5.6. Dacă la 1/60s mai sunt şanse să obţineţi portrete clare, la 1/4s nici nu se mai pune problema de fotografiat subiecte în mişcare.

În afara de scurtarea dramatică a timpului de expunere, luminozitatea foarte mare a acestui obiectiv este foarte utilă pentru a obţine imagini cu subiectul principal clar pe un fundal (foarte) neclar, datorită profunzimii de câmp foarte mici caracteristică diafragmelor foarte deschise.

Pentru a evita dezamăgirile, nu uitaţi ca în cazul unui portret fotografiat de la distanţa de 2 metri, zona de profunzime la diafragma 1.4 este de aprox. 7.5 cm, iar la diafragma 2.0 de aprox. 10 cm, astfel că va fi nevoie de o punere la punct extrem de precisă, iar dacă reuşiţi veţi avea ochii clari iar părul şi umerii deja neclari.

Spre deosebire de Nikon 50/1.8 D care este un etalon de claritate la diafragmele medii (F4 şi mai închise), Nikon 50/1.4 permite obţinerea de imagini utilizabile de la diafragma 1.4 (cu condiţia ca focalizarea să fie extrem de precisă), iar de la diafragma 2.0, imaginile sunt surprinzător de clare. La diafragma 1.4 este vizibilă reducerea contrastului faţă de diafragmele mai închise dar aceasta poate fi de ajutor în condiţiile de iluminare foarte contrastă cum este lumina de scenă.


Construcţia obiectivului este net superioară celui de 50/1.8 iar la o comparaţie atentă se poate observa o diferenţă importantă între tratamentele lentilelor, 50/1.4 beneficiind de un tratament mai complex, similar lentilelor profesionale.

Pentru a menţine contrastul de care este capabil acest obiectiv este extrem de important să folosiţi un parasolar. Acesta va fi folositor şi pentru protejarea obiectivului de praf, picături de apă şi lovituri accidentale.

Un parasolar obişnuit de cauciuc de 52mm este suficient, şi pe lângă preţul scăzut are avantajul că se pliază pentru transport şi acceptă capacul obiectivului pe filetul adiţional deci nu trebuie să-l demontati când nu este în uz.

Nu vă lăsaţi neplacut impresionaţi de faptul că atât Nikon 50/1.4 cât şi Nikon 50/1.8 sunt “made în China”, obiectivele sunt suficient de robuste iar blocul optic este rigid, în sensul că lentilele nu se deplasează unele faţă de altele în timpul punerii la punct, ceea ce duce la constanţa în timp a performanţelor.

Nikon 50/1.4 vs. Nikon 50/1.8
Nikon 50/1.4 si Nikon 50/1.8

17 thoughts on “Nikon 50/1.4 AF-D – cel mai accesibil obiectiv F:1.4 AF Nikon

  1. Radu Grozescu Post author

    50/1.8 D nu va face AF pe D5100, deci nu recomand achiziționarea.

    În plus, mie mi se pare că 50/1.8G e superior și optic variantei D.

  2. diana

    Buna ziua ! Spuneti-mi va rog…e diferenta mare intre obiectivul 50 mm 1.8 D si obiectivul 1.8 G ? Se observa foarte mult diferenta legata de claritatea imaginii/luminozitate/bokeh? Multumesc !
    p.s. am un nikon 5100 si as vrea sa iau unul din aceste 2 obiective si nu stiu care s-ar potrivi mai bn (care ar fi mai bun) .

  3. Ovidiu Nagy

    Intre Nikon AF 50mm f/1.8 D , Nikon 50/1.4 AF-D si noul Nikon 50mm f/1.4 AF-S Silent Wave serie G care credeti ca ofera cel mai bun raport calitate / pret. Utilizarea in principui pt fotografia de eveniment( portrete de la 1,5 – 2 m, si closeup ). Va multumesc

  4. Radu Grozescu Post author

    Sunt si trepiede mai portabile. Daca faceti imaginile „oficial” nu e nici o problemă. Dacă le faceti din postura de turistă, se schimbă situatia. Depinde si ce aveți exact de fotografiat. Dacă vreti doar un obiectiv luminos care să focalizeze pe aparatul dumneavoastră, ar fi 50/1.8 G si 50/1.4 G.

    Dacă sunt obiecte foarte mici si vreti si macro, sunt o multime de alternative.

    Iluminarea în fotografia de produs e un subiect cam general ca să-l tratăm într-un comentariu la sfârsitul unui articol, dar dacă vă interesează cu adevărat, vă rog să-mi dati un E-mail.

  5. Daniela

    Trepiedul iese, pentru moment, din discutie, siturie fiind in strainatate, Oman, Turcia. Este greu sa-l iau cu mine. Trebuie sa obtin cele mai bune rezultate cu minimul de resurse. Deci 50/1.4 sau 50/1.8? este bine? Pentru iluminare ce dispozitiv sugerati?

  6. Radu Grozescu Post author

    V-ar fi mai de folos un trepied sau o solutie de iluminare. Asta dacă vreti rezultate de calitate. Un obiectiv luminos ar putea fi eventual folosit la fotografierea din mână, dar profunzimea va fi atât de mică încât rezultatele ar putea fi prea putin utilizabile ca fotografii documentare. Poate doar artistice.

  7. Daniela

    Doresc sa fotografiez obiecte, detalii ale acestora. Lumina nu este totdeauna f buna. Sunt artefacte, obiecte foarte vechi din muzee sau aflte pe situri argeologice. Ce fel de obiective imi trebuie? Am un Nikon D5100, body, deocamdata. Mutumesc!

  8. Radu Grozescu Post author

    Dacă intentionati să fotografiati la diafragme foarte deschise, 1.4 – 2.0, poate aruncati si o privire la noul Nikon 50/1.4 G.

    Pentru „dansuri” si orice alt subiect care se desfasoară în adâncime, dacă veti fotografia la diafragme deschise o sa aveti profunzime mică, probabil insuficientă pentru ceea ce vă doriti. V-as sugera un wide la diafragme in jur de 5.6 pentru a nu avea probleme de profunzime.

  9. Cosmin

    Va salut domnule Grozescu!Intentionez sa achizitionez acest obiecitv pt aparatul meu de fotografiat,mentionez ca am un NiKon D90 cu blit Nikon SB700.Intr-un resturant cu lumina ‘proasta’, l-as putea folosi la dansuri?exemplu un dans al pinguinului,o brasoveanca,o hora,o sarba?stiu ca va iesi luminosa fotografia dar ma refer sa nu iasa neclar….sunt convins ca la portrete este deosebit si la sedinte foto va iesii ceva extrordinar cu el(un exemplu mai concludent cu sedinta foto Targoviste-Parcul Chindiei).Va rog sa imi spuneti daca as face o achizite buna dupa parerea dumneavoastra de profesionist!Multumes foarte mult!

  10. iuli

    Buna ziua! detin un d90 cu obiectiv 18-135 f3.5-5.6 uneori am aceasi problema , focalizeaza dar nu vrea sa declanseze ,indrept aparatul catre un alt subiect mai indepartat revin si totul este ok, mentionez ca pastrez o distanta de peste 100 cm fata de subiect.
    problema este la aparat sau la obiectiv?

  11. Radu Grozescu Post author

    Nu cred ca problema este la obiectiv, ci la aparat. Se mai manifesta ciudat si cu alte obiective ? Mi se pare curios ca nu declanseaza in modul de focalizare manual, ar trebui sa declanseze si daca nu este subiectul clar.

  12. Costica

    Buna ziua!
    Am si eu obiectivul asta. Sunt foarte multumit de el – chiar e deosebit.
    Uneori insa nu declanseaza, desi subiectul este in focus. Ca sa rezolv problema il trec pe manula focus si tot nu declanseaza.
    Trebuie sa ma orientez spre un alt obiect aflat mai departe , sa refocalizez acolo si apoi sa revin la subiectul initial … uneori chestia se repeta de doua trei ori.
    Il tin pe un D300 – cam 20000 de cadre trase.
    Problema asta e un fenomen obisnuit?
    Sau are ceva obiectivul meu ?
    Ori aparatul?

    Multumesc!

  13. Catalin

    50mm 1.4 la fel ca si 1.8 sunt obiective f bune, dar pentru stilul meu mi se pare ca trebuie sa depasesc niste bariere putin cam prea personale pentru unii oameni, ceea ce in unele cazuri ii incomodeaza excesiv si nu obtin rezultatul dorit.
    Pentru portrete, eu, personal as recomanda un 85mm orice varianta.

  14. Radu Grozescu Post author

    Pentru portrete 50mm ar fi mai la indemana decat 35mm. Ba chiar s-ar putea sa va doriti unul ceva mai lung, spre 70-100mm. Depinde de stilul dumneavoastra.

  15. rus gabriel

    doresc sa folosesc un obiectiv fix pentru portrete pe un D90, ce-mi recomandati intre 35 mm f1,8 si 50 mm 1,4? ma gandesc sa trec peste cateva luni pe full frame, sa ma gandesc la 50 si sa-l folosesc pe D90, ar fi ok?

Leave a Reply